درس اخلاق حجه الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری مورخ: 1398/09/25


D akhlaq mr naseri 980509 

 

به گزارش روابط عمومی، درس اخلاق موسسه عالی فقه و علوم اسلامی روز دوشنبه 25 آذر، با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصری استاد اخلاق حوزه علمیه برگزار شد.

چکیده مطالب

در این جلسه که با حضور اساتید و طلاب موسسه برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین ناصری در ابتدای سخن با مقایسه­ی نظام های فرهنگی عالم با نظام فرهنگی دین اسلام گفتند: اگر انسان فرصت و قدرت مرور در نظام های فرهنگی عالم داشته باشد می بیند که دین خدا بر اساس مبانی فرهنگی قوی ای بنا نهاده شده است و نظام نامه محکمی در تمام مبانی فرهنگی وحیانی دارد. سوق به توحید می دهد. یک ضلع این کار راس هرم معرفتی است که قابل تصور هست اما حرکت گام به گام میخواهد وقتی به سراغ انسان می روی. اوایل سوره بقره وقتی برنامه آدم ابوالبشر را طرح می کند می فرماید انی جاعل فی الارض خلیفه. این هدف است. وقتی این قضیه مطرح می شود سر و کله یک دشمن پیدا می شود دشمنی که حرفی نداشته در برابر حق تعالی سجده های شش هزار ساله بکند اما با این موجود سازگار نیست. قال خلقتنی من نار و خلقته من طین. این را به رخ می کشد که این را از طین آفریدی از تراب آفریدی از حمأ مسنون آفریدی از صلصال کالفخار آفریدی. این چهار مرحله است. یعنی مرحله ترابیت غیر از مرحله طینیت است و همینطور مراحل دیگر و اینها همه حکمت دارد.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان به اهمیت مسئله­ی اغوای انسان از سوی شیطان اشاره کرده و افزودند: پس از خلقت آدم و دستور خدای متعال به سجده بر او، مسئله­ی اغوا شروع شد و شیطان گفت قال فبعزتک لاغویننهم اجمعین. اغوا به معنی اضلال در طریق است. انسان گاهی می بیند دارد مسیرش را می رود اما از جای دیگر سر در می آورد نگو که اغوای شیطان است. این یکی از مشکلات ما است در زندگی که تصمیم ها خیلی عالی است اما در اجرا می بینیم یک جای دیگر سر در آوردیم. همه اش موفقیت یا عدم موفقیت طبق تصورات ما نیست و گاهی مدیریت اجرا سخت است و اغوای شیطان در کار است که دشمن قسم خورده است. در قوس صعود یعنی حرکت ما به سمت مبدأ هزاران مشکل هست و البته ارزش هم دارد چرا که از لابلای همین مشکلات است که یک نفر انسان در می آید. در همه ی برنامه های مدیریتی این مشکل و مانع در اجرا وجود دارد اما اینجا پیچیده تر است چرا که مربوط به خود انسان است.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری افزود: دغدغه مند ترین افراد نسبت به امورد فرهنگی جامعه ارزشمندترین افراد اند. در قرآن وقتی مرور می کنیم انسان با کلمات عجیبی برخورد می کند. سلام علی نوح فی العالمین. خیلی تعبیر عجیبی است. وحی الهی است تمام جزء به جزء کلمات را خدای متعال آفریده. چرا سلام بر نوح؟ زیرا نهصد و پنجاه سال در سخت ترین شرایط تبلیغ کرده است با کمترین بازده. به گونه ای که گاهی حضرت نوح علیه السلام برخورد می کرد با یک کافری که دیگر پیر شده و رفته بچه اش را آورده به بچه اش سنگ می دهد تا به سمت حضرت نوح پرتاب کند و از همان ابتدا دشمنی با حضرت نوح را نهادینه کند. اما حضرت نوح صبر می کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به افزایش چشمگیر امکانات و ظرفیت ها در زمینه­ی امر تبلیغ اظهار داشت: شما نگاه کنید انسان کلاه خود را قاضی کند که امکانات فرهنگی که امروز در اختیار ماست و این تقاضایی که اگر حرفی دارید بیایید بزنید اینهمه ملت های تشنه و اینهمه مردم تشنه در ابعاد مختلف. ماییم و این حوزه. هر یک نفری که اینجا نشسته باید صاحب یک فکر الهی، تبلیغی، اهل بیتی، قرآنی باشد. کو؟ و باید کلی زیر مجموعه داشته باشد از کانال و امثال آن و باید حرفی برای گفتن داشته باشد. قبل از سال 57 من یادم است که طلاب بسیاری بودند پر انرژی و فقط یک میکروفون میخواستند با چهارتا مخاطب اما نبود. بنابر این باید قدر این ظرفیت ها را دانست.