درس اخلاق حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد مؤیدی مورخ دوشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۰۱

به گزارش روابط عمومی، درس اخلاق موسسه عالی فقه و علوم اسلامی روز دوشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۰۱ با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤیدی استاد اخلاق حوزه علمیه برگزار شد.

در این جلسه که با حضور اساتید و طلاب موسسه برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین مؤیدی در ابتدای سخن با اشاره به آیه ۲۸ سوره مبارکه کهف فرمودند: قرآن کریم می فرماید « وَاصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاهِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَیْنَاکَ عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَهَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَکَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا» ما که با لطف الهی در مسیر یادگیری دین الهی و سربازی امام عصر (عج) وارد شده ایم باید توجه داشته باشیم که پیوسته و تا آخر عمر بر خطر هستیم. خدای نخواسته غفلت کنیم آفت زده خواهیم شد. در این مسیر دائما مراقبه و محاسبه داشته باشیم و پیوسته به خدای سبحان پناه ببریم.

ایشان افزودند: از مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی نقل است که وجود مبارک خاتم انبیاء (ص) بارها در طول روز این دعا را میخواند: «الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عین ابدا». این مسئله خیلی پیام دارد. یعنی انسان تا در عالم مُلک است نباید کار را برای خود تمام شده ببیند.
استاد مؤیدی با اشاره به اهمیت مسئله عاقبت به خیری اظهار داشتند: وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) به امیر مومنان (ع) خبر می دهد که چگونه محاسن مبارکت به خون سرت آغشته خواهد شد و به شهادت خواهی رسید، در چنین حالی مهمترین دغدغه امیرالمومنین علیه السلام این است که از حضرت پیامبر می پرسد: وَ ذَلِکَ فِی سَلَامَهٍ مِنْ دِینِی؟ آیا آن موقع دینم سالم است؟ این مسئله بسیار مهمی است و برای من و شما که غیر معصوم هستیم خیلی پیام دارد.
این استاد اخلاق حوزه با طرح این پرسش که چرا انسان گرفتار عاقبت سوء می شود؟ تصریح کردند: دلیل اینکه انسان دچار این مشکلات و عاقبت سوء میشود این است که محاسبه خوب نداریم. از وجود مبارک پیامبر (ص) نقل شده است که فرمود: حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَ زِنُوهَا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا. و در این زمینه سفارشهای بسیاری از ائمه علیهم السلام داریم که انسان قبل از اینکه سخن بگوید فکر کند، تامل کند حساب کند ببیند این حرف صواب است؟ حق است؟
استا مؤیدی با بیان این مسئله که انسان دو نوع تغذیه و دو جور لقمه دارد افزودند: انسان در این عالم دو جور لقمه دارد، یکی لقمه ملکی و یکی ملکوتی. لقمه ملکی و دنیایی اگر حرام بود نور را از بین می برد. خدا رحمت کند مرحوم کربلایی کاظم ساروقی که اشراق قرآن بر قلب پاکش قطعی بود که علمای بزرگ ما این را تایید کرده بودند. مرحوم آیت الله حائری شیرازی می فرمود با کربلایی کاظم آشنا شدم ایشان را به حجره ام آوردم و با او مانوس بودم. از جمله چیزهایی که کربلایی کاظم به شدت نسبت به آن نگرانی داشت لقمه شبهه ناک بود و میفرمود اگر لقمه شبهه ناک بخورم نور سینه ام می رود و پرده بر سینه ام می افتد. غرض آنکه لقمه شبهه ناک آدم را بیچاره می کند.
لقمه دوم که انسان را بیچاره می کند لقمه ملکوتی ناپاک است. مثل دیدنی ها و شنیدنی ها که می آید و غذای روح می شود. لقمه ملکوتی ناپاک از طریق افراد ناسالم و ناپاکی می آید که انسان با آنها حشر و نشر دارد. گاهی این مسئله از نزدیکترین آدمهای اطراف ما هم هست.
حجت الاسلام مؤیدی با اشاره به ضرورت تامل انسان پیرامون نتیجه سخنانش و اظهار تاسف از سخنان شخصی که نسبت به نظام و رهبری سخنانی زشت و دور از انصاف بیان کرده بود تاکید کرد: خیلی انسان باید حساس باشد در این مسئله. حرفی که میخواهد بزند طبق موازین قرآن باشد. اگر اینطور نبود میشود همین که انسان حرفی می زند و دل هر اهل ایمانی را می لرزاند و به درد می آورد. آنوقت اینها عواقب برزخی و ملکوتی دارد. انسان را زنجیری می کنند آنجا. اینطور راجع به مقام معظم رهبری حرف زدن و راجع به معاندین نظام اظهار نظر مثبت کردن. بنده هنگامی که این حرفها را شنیدم از شدت ناراحتی فشار خونم رفت بالای هفده و هنوز هم حالم مساعد نیست. چرا آخر؟ ما راه رسول الله را پیش گرفته ایم و راه ائمه اطهار را پیش گرفته ایم. حیف حیف حیف دیگر این حرفهای ما به ایشان (آقای امجد) نمیرسد و الا هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب هم ا ایشان را می شناسیم هم ایشان ما را می شناسد. چقدر خوب است انسان رو بیاورد به توبه، توبه، توبه.
ایشان ضمن بیان این مسئله که توبه هر شخص متناسب با جایگاه و شرایط او است اظهار داشتند: توبه دیگران از شراب و رباخواری و دزدی است، توبه من و شمای عمامه به سر هم متناسب با خودمان. ما باید وقتی متوجه شدیم خطا کرده ایم توبه کنیم و این توبه ما را می آورد سر خط. تا لحظه آخر که حضرت عزرائیل را مشاهده نکرده ایم انسان باید پیوسته در خوف و رجا باشد و پیوسته مراقب باشیم نلغزیم. گاهی لغزش ما عده زیادی را می لغزاند، دلهای پاکی را غمگین می کند. انسان ببیند حرفی که میخواهد بزند چه نتیجه ای دارد؟ قاطبه خانواده شهدا و اهل ایمان دلشان از این حرف رنجیده شود بعد چه بشود؟ چه کسانی خوشحال شوند؟ انسان ببیند مستمعینش قبلا چه کسانی بوده و حالا چه کسانی هستند قبلا با چه کسانی حشر و نشر داشت و حالا با چه کسانی؟ همین ها باید خواب انسان را پاره کند و او را از خواب غفلت بیدار نماید.
ایشان افزودند: باید آنقدر محکم باشی حتی عزیزترین کسانت اگر در مسیر غلط بودند آنها را کنار بزنی. ایشان را اطلاع دارم همین فرزندشان انداخت در چاه ویل. خدا رحم کند که توبه نصیب او بشود و خود را از این چاه ویل بیرون بکشد. به چه کسی می گوید شهید؟ والله بسیاری از خانواده شهدا را داغدار کردید با این تعبیر.
ایشان با تبیین شرایط حال حاضر دنیا گفتند: در حال حاضر در دنیا دو خط است و این دو خط کاملا روشن است. یکی علم و پرچم کفر و فسق و استکبار است و بت اعظم آن هم امریکا و صهیونیزم جهانی است. یک خط هم الان ما میبینیم که امیدواریم ان شاالله مقدمه ظهور حضرت باشد و علمش بر دوش مقام معظم رهبری است. والله والله والله، این جمله را از حاج قاسم سلیمانی یاد گرفته ایم که اگر کسی از راه این حکیم که واقعا حکیم است به حکمت قرآنی و در این دریای متلاطم عالی و خداپسندانه و خداترسانه این کشتی ناب اسلامی و اهل بیتی و امام حسینی را به پیش می برد تخطی کند در خط شیطان است.
استاد مؤیدی سپس به بیان نکته ای از زبان مرحوم آیت الله قاضی (ره) پرداخته و گفتند: خدا رحمت کند مرحوم آیت الله قاضی را که فرموده بود برخی از رذیله ها آنچنان در عمق زوایای نفس انسان جا خوش می کند که با اینکه انسان مدتها اهل مراقبه و محاسبه است ولی خبر ندارد. تشبیه می کند به حوضی که روی آن زلال است و آن کثیفی هایش ته نشین شده است. یک حادثه ای بیاید این آب یک موجی بردارد آنوقت می بینی که این آب کاملا آلوده می شود. چقدر باید انسان محاسبه و مراقبه و پناه بردنش به خدا دقیق و زیاد باشد.
این استاد اخلاق حوزه با اشاره به ضرورت پند پذیری از بزرگ و کوچک اظهار داشت: باید طوری خود را آماده کنیم که حتی اگر از یک بچه کوچک تذکر اخلاقی شنیدیم اثر بپذیریم، تکان بخوریم. هیچوقت برای طرف مقابل شرط نگذاریم که میخواهد ما را موعظه کند. نگوییم این علمش از ما کمتر است یا تقوایش از ما کمتر است یا ثروتش از ما کمتر است.
ایشان در ادامه با اشاره به خطرهایی که به ویژه قشر روحانیت را تهدید می کند عنوان کرد: ما به هر حال در یک راهی افتاده ایم که طبیعتا چند نفر هم دنبال ما راه می افتند و به به و چه چه می کنند. یک وقت اینها ما را گول نزند. همین ها آدم را بیچاره می کند. در فرمایشات حضرت پیامبر (ص) هست که فرمود: أنه لا یزال العبد یزداد من اللَّه بعد ما مشی خلفه. همین که چند نفر پشت سرت راه می روند بدان که پیوسته در حال دور شدن از خدا هستی.
حجت الاسلام مؤیدی در پایان ضمن دعا برای سلامتی رهبر معظم انقلاب گفتند: حضرت آقا در طول دوران زندگی شان امتحان خوبی داده اند. در میان ما عمامه به سرها هیچکس مثل مقام معظم رهبری اینگونه امتحان نداده است و آبرومند و روسفید از این امتحانها عبور نکرده است. یقینا دعای امام عصر صلوات الله علیه پشت سر ایشان است. مراقب باشیم هرکه نزدیکتر به ما هست خداباورتر و خداترس تر باشد. ببینیم با چه کسانی حشر و نشر داریم. واقعا متاثر و ناراحت هستم از این مسئله. شما حاج قاسم را ببینید، ای قربان آن دلت، ای فدای آن تربتت، آن لحظات آخر را هم انسان می بیند چگونه با بصیرت در راه خدا مشتاق شهادت بود. خدا عاقبت ما را ختم به خیر بفرماید.

تصاویر

پیمایش به بالا