به مناسبت برگزاری دوره جامع موضوعشناسی بازیهای رایانهای که در مؤسسه عالیفقه و علوماسلامی برگزار میشود، مصاحبهای با حجتالاسلاموالمسلمین محمود عبداللهی، کارشناس میز پژوهشی فقه بازیهای رایانهای انجام شده است که تقدیم می شود.
درباره دوره فقه بازیهای رایانه توضیحاتی رو می فرمایید و این که این موضوع چقدر حائز اهمیت است؟
فرایند استنباط نظر دین در مورد موضوعات مستحدثه نیازمند تلاش و اجتهاد فقها و دین پژوهان در دو عرصه حکم شناسی و موضوع شناسی است. و عدم شناخت صحیح موضوع یا شناختهای سطحی از موضوعات، منجر به اشتباه و خطا در مرحله پژوهش و نیز در مرحله ارائه نظر خواهد شد خصوصا در موضوعاتی مانند بازیهای رایانهای که دارای پیچیدگی و ابعاد مختلفی هستند. این نگاه سطحی حتی ممکن است به ساده انگاری در شناخت موضوع بیانجامد به نحوی که محقق گمان کند که در مورد این موضوع، مساله پژوهشی قابل توجهی وجود ندارد و از کنار موضوع به سادگی عبور کند.
از این رو ضرورت برگزاری دورههایی جهت آشنایی طلاب با ابعاد مختلف بازیهای رایانهای و نوع ارتباط آن با حوزههای مختلف معرفت دینی و سوالات پژوهشی پیرامون آن، واضح و روشن میشود.
هدف از برگزاری این دوره چیست؟
دوره جامع موضوع شناسی بازیهای رایانهای به آموزش ابعاد مختلف بازیهای رایانهای، روش نقد و تحلیل بازی، روش موضوع شناسی موضوعات مستحدثه و نظام مسائل بازیهای رایانهای در عرصههای فقه، تربیت و حکمت میپردازد. و در نهایت در قالب کارگاهی، یک بازی رایانهای که دارای ابعاد مختلفی است را موضوع بحث و تحلیل مخاطبین دوره قرار میگیرد تا مخاطبین دوره، یافته های خود را بر یک نمونهی عینی تطبیق داده و یافتههای خود را در معرض نقد و بررسی سایر شرکت کنندگان دوره قرار دهند و با شناختی عمیق، دقیق و کاربردی دوره را به پایان برسانند.
آیا حضور در این دوره برای همه آزاد است یا نیاز به ثبت نام دارد؟ تا کی مهلت ثبت نام است؟
امکان حضور در دوره برای کلیه طلاب برادر حوزه های علمیه قم و تهران که در دروس خارج (سطح ۲ و ۳) اشتغال به تحصیل دارند، وجود دارد و ثبت نام در این دوره از طریق درگاه های زیر ممکن می باشد.
درباره اساتید دوره و مطالبی که ارائه میشه هم کمی توضیح می فرمایید؟
سعی شده در دوره جامع موضوع شناسی بازی های رایانه ای از برترین اساتید کشوری استفاده شود و از این جهت این دوره مورد تایید بنیاد ملی بازی های رایانه ای و دانشگاه علم و صنعت نیز می باشد.
سرفصل های این دوره عبارتند از:
تاریخچه بازیهای رایانهای |
جامعه مصرف بازیهای رایانهای |
رویدادهای مرتبط با بازیهای رایانهای (جشنوارهها، نمایشگاهها، ورزشهای الکترونیکی و مسابقات) |
استریم بازیهای رایانهای |
وظایف طلاب در قبال عرصه بازی های رایانه ای |
اقتصاد و شبکه توزیع بازیهای رایانهای |
صنعت تولید بازیهای رایانهای |
سواد بازی |
مطالعات بازی |
ژانرشناسی |
آموزش، پژوهش و منابع آن در عرصه بازیهای رایانهای (کتابها، مطبوعات، سایتها، مقالات، پژوهشگران شاخص) |
ژانرشناسی |
تجربه بازی |
آشنایی با بازیسازی |
روش موضوع شناسی مسائل مستحدثه |
نظام مسائل فقهی بازی های رایانه ای |
کارگاه موضوع شناسی بازی |
نظام مسائل حکمی بازی های رایانه ای |
روش های نقد و تحلیل بازی |
کارگاه نقد بازی |