مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانه فقه نظام مالی

در مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانه فقه نظام مالی مطرح شد:

تشکیل مدرسه‌هایی برای تبادل اطلاعات بین طلاب و دانشجویان اقتصاد‌دان / طلبه امروز باید یک مقدار از اقتصاد، جامعه شناسی، سیاست و … بداند تا بتواند مسائل را صحیح حل کند

به گزارش روابط عمومی مؤسسه عالی ‌فقه و علوم ‌اسلامی، مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانه فقه نظام مالی با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری«مدظله العالی» در آشنایی اساتید و محققان حوزوی با موضوعات و مسائل مورد ابتلاء جامعه اسلامی در زمینه مالی مانند بورس، بیمه، بانک و … آغاز گردید.

در ابتدای این مراسم جناب آقای دکتر فراهانی فرد، مسئول ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصاد بیان داشت:
یکی از برکات دولت شهید رئیسی این بود که در واقع برای اولین بار ارتباط بین وزارت اقتصاد و حوزه علمیه به شکل رسمی‌تری شروع شد، بدین صورت که ستادی برای همکاری‌های بین وزارت اقتصاد و دارایی و حوزه علمیه شکل گرفت و تفاهم نامه‌ای میان حضرت آیت‌الله اعرافی مدیریت حوزه علمیه وهمچنین وزیر وقت آقای خاندوزی امضاء شد و معرفی اعضای ستاد برای مدت ۵ سال انجام پذیرفت.

از کار‌هایی که در ستاد صورت پذیرفت، تشکیل کار گروه‌های متناسب با زیر بخش‌های وزارت اقتصاد که متشکل از طلاب اقتصاددان و دارای تحصیلات درس خارج حوزه علمیه بود تا بتوانند پاسخگوی مسائل اقتصاد اسلامی وزارت اقتصاد باشند.

ایشان ادامه داد، دیگر فعالیت این ستاد تشکیل مدرسه‌هایی برای تبادل اطلاعات بین طلاب و دانشجویان اقتصاد‌دان بود که در دوره تابستانه محقق شد، در دوره زمستانه هم به صورت تخصصی مدرسه مختص طلاب اقتصاددان سراسر کشور تشکیل گردید.

در ادامه مراسم، آیت‌الله سید محمد‌علی مدرسی طباطبایی، عضو محترم مجلس خبرگان رهبری و مدیر مرکز پژوهشی فقه‌های تخصصی مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی، در رابطه با مسئله فقه تخصصی مطرح نمود:

در عصر ما کار تخصصی در فقه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است چرا که دامنه فقه وسیع است و هر رفتار انسانی (که شامل رفتارهای مغزی، قلبی،حسد کینه سوء ظن، اجتماعی، اقتصادی، هنری، عبادی، معنوی، مادی می‌شود) را در بر می‌گیرد و احکامی دارد که فقه بدان می‌پردازد.

اگر امکان داشت یک عالم، در تمام ابواب فقهی دارای تخصص شود خیلی حائز اهمیت بود، دیگر تخصص معنا نداشت، عمومی و تخصصی یکی می‌شد، اما در واقع چنین چیزی میسر نمی‌شود، بله تخصصی شدن باعث می‌شود ابعاد دیگر کمرنگ شود، در حالی که این ابعاد به هم مرتبط و وابسته‌ است مانند علم پزشکی که به هم مرتبط است اما امروز شخص به صورت تخصصی یک موضوع را در پزشکی پی می‌گیرد.

عضو محترم مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد:

فرض کنیم تحولات نشده بود صنعت پیش نیامده بود، تحولات در حکمرانی، در هنر، پزشکی، هوش مصنوعی و … هیچکدام شکل نگرفته بود و ما اگر فقط ابواب فقه سنتی را  هم در نظر بگیریم باز اشباع نشده است و ما در تمام ابواب فقه احساس کمبود فراوان داریم، البته چند باب تقریبا خوب کار شده است و تا حدود زیادی بحث شده و به فروعات آن پرداخته شده است مانند بحث طهارت،حج، صلاه و …، اما هنوز خیلی از ابواب لاغر هستند. به تعبیر دیگر کار علمی و فقهی مدیریت شده‌ای در باب فقه نبوده است، مهندسی نشده است که کدام ابواب بیشتر مورد ابتلاء هستند و کدام ابواب کمتر کار شده است. پس ما جدای از این تحولات عظیمی که رخ داده است باید ببینیم کجای ابواب دست‌خوش تغییر قرار نگرفته‌ است و به آن‌ها هم بپردازیم.

مدیر مرکز پژوهشی فقه‌های تخصصی مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی در ادامه گفت:

با پدیده انقلاب اسلامی حتی فرصت مطالعه هم برای ما نبود و ما بلافاصله احتیاج به عمل داشتیم این خیلی مهم است. متفکران ما در داخل همه مشغول بودند. در مسئله بانکداری شما فرض کنید تئوری نداشته باشید و بلافاصله نیاز به تشکیل بانک مرکزی و … داشته باشید اگر در تئوری سوال جواب داده نشود، حکم فقهی بیان نشود برای یک کشور مسلمان عیب بزرگی محسوب می شود و می‌توان گفت کشور دچار بی برنامگی می‌شود، بعد از آن نوبت به عمل دقیق نظام مالی است که بسیار حساس است و اگر درست انجام نگیرد همه چیز را به هم می‌ریزد. راه حل این مشکلات که بهترین نتیجه را می‌دهد، یک فقیه اقتصاد دان است و الا مشکلات تکرار می شود.

عضو محترم مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: طلبه امروز باید یک مقدار از اقتصاد، جامعه شناسی، سیاست و … بداند تا بتواند مسائل را درست و صحیح حل کند برای مثال کسانی که شناخت کافی نسبت به آمریکا ندارند اما با حرارت ۲۰ ساله مبارزه می‌کنند کیفیت کار و قدرت اقناع را پایین می‌آورند و این آسیب زننده است.

یکی از کارکردهای مهم مدرسه تابستانه و زمستانه، چند بُعدی کردن ذهن طلاب است، دیگر کارکرد که بسیار مهم است کشف استعداد طلاب است. این مهم است که طلبه آن علمی را که در آن موفق تر است و به آن علاقه مند‌تر است دنبال کند تا نتیجه مطلوب و رضایت حق تعالی حاصل گردد ان‌شاءالله.

پیمایش به بالا