سخنرانی دکتر آقامحمدی باموضوع تحلیل و بررسی مسائل اقتصادی

جلسه تحلیل و بررسی مسائل اقتصادی کشور با سخنرانی آقای دکتر آقامحمدی پنج شنبه 98/10/12 ساعت 10 صبح در محل نمازخانه موسسه عالی فقه وعلوم اسلامی برگزار شد.

نشست علمی مدرسه عالی فقه های تخصصی با موضوع “تحلیل و بررسی مسائل اقتصادی کشور” برگزار شد. در این مراسم که صبح پنجشنبه با حضور طلاب و اساتید موسسه برگزار گردید، دکتر علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تحلیل و بررسی مسائل اقتصادی کشور پرداخت.
دکتر آقامحمدی با اشاره به اهمیت روی کار آمدن حکومت اسلامی پس از قرنها توسط امام خمینی و بر هم زدن معادلات غرب و شرق با این حادثه مهم اظهار داشت: بعد از آنکه خطر دین در حوزه حکومت از نظر شرق و غرب دفع شده بود و گمان نمی کردند که دیگر دین به عرصه حکومت برگردد، دین به عرصه حکومت بازگشت و این کار مهم حضرت امام بود و به تعبیر آیت الله خزعلی هیچکس بعد از امیرالمومنین علی علیه السلام چنین موقعیتی را دیگر پیدا نکرد و خداوند چنین رزقی را به کسی نداد که بتواند حکومت اسلامی را بر پا کند. لذا ایشان معتقد بود بعد از حضرات معصومین علیهم السلام و امامزادگانی مانند حضرت عباس علیه السلام ما دیگر شخصیتی به بزرگی حضرت امام نداریم.
ایشان ضمن برشمردن جنگ تحمیلی به عنوان تلاش دوم غرب در مقابله با اسلام و حکومت اسلامی افزود: بعد از آنکه حکومت اسلامی تشکیل شد دومین اقدام غرب و شرق این بود که نگذارند این حکومت پابرجا بماند و اقدامات بسیاری در این راستا انجام دادند. بعنوان مثال جنگ ما دومین جنگ طولانی پس از جنگ ویتنام بود.
وی جنگ اقتصادی همه جانبه را آخرین تلاش دشمنان به ویژه غرب و امریکا در جهت متوقف کردن حرکت اسلام و انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و اظهار داشت: آخرین برنامه امریکا در زمینه مقابله با جمهوری اسلامی این شد که با یک ضربه قاطع و همه جانبه اقتصادی، ایران را می شود شکست. این تحریم تاریخی علیه ما اولین تجربه تاریخی است. اینکه یک تیم مجهز با فرماندهی واحد و با چهارصد عنصر اساسی فعال و در سطح تک به تک شرکت های دنیا و نه صرفا در سطح دولتها به مقابله با جمهوری اسلامی آمد.
در ادامه این نشست دکتر آقامحمدی به بیان پاسخ به سوالات طلاب پیرامون مسائل اقتصادی پرداختند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که چگونه با شرایط موجود کشور در زمینه اقتصاد از جمله بیکاری و تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و نرخ تورم، می توان اوضاع اقتصادی کشور را مثبت ارزیابی کرد گفت: مسئله این است که ما در حال حاضر در یک جنگ واقعی اقتصادی هستیم و ارزیابی مثبت ما نسبت به این شرایط است. کشوری که بخش عمده اقتصادش وابسته به نفت بوده است یک دفعه امکان فروش نفت را از او گرفته اند و یک رگ حیاتی اقتصادش را قطع کرده اند. ما پایداری کشور در این شرایط را مثبت ارزیابی می کنیم. بله اگر شرایط عادی بود طبیعتا اقتصاد فعلی را مثبت ارزیابی نمی کردیم.
ایشان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بانک های ما در حال حاضر ورشکسته اند توضیح داد: درواقع بانکها ورشکسته نیستند اما بانکهای ما با کمبود شدید سرمایه مواجه اند و سرمایه فعلی بانکهای ما در حال حاضر اصلا متناسب با شرایط موجود نیست. از جمله اقداماتی که در مجمع تشخیص مصلحت برای این مسئله انجام شد نیز یکی جمع کردن تعدادی از بانکها که در اختیار نیروهای مسلح بودند و سپردن آنها به دولت و بانک سپه بود که این در حال اجرا است و دیگر اینکه بانک مرکزی هیئت مدیره تعدادی از بانکهای خصوصی را نیز تغییر داد و تعدادی دیگر از بانکهای خصوصی نیز هستند که به آنها تذکرات لازم داده شده است که اگر همراهی نکنند یا منحل خواهند شد و یا ادغام. بنابر این مهمترین مسئله نظام بانکی ما در حال حاضر تامین سرمایه است.

تصاویر:

پیمایش به بالا