معرفی رشته فقه تربیت
تعریف رشته:
رشته فقه تربیت، (مقطع اول، سطح چهار و مقطع دوم، سطح پنج) دورهای عالی و تخصصی است که مجموعهای از دروس فقهی تخصصی، دروس حوزه تعلیم و تربیت و دروس دیگر مورد نیاز در قالب فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به منظور نیل به اهداف زیر در آن ارائه می گردد.
اهداف رشته:
- فراهم آوردن مرجعیت توانمند و معتبر در حوزه علمیه برای رفع نیازهای علمی و پاسخگویی به مسائل مستحدث و نو پدید این رشته
- تربیت عالمان حوزوی با توانایی استنباط و اجتهاد در مباحث فقهی تعلیم و تربیت و مسائل مستحدثه و نو پدید آن
- تربیت اندیشوران آشنا با دانش های جدید و دارای توانمندی تحلیل موضوعات مستحدث و نوپدید این رشته
- تربیت پژوهشگران با توانمندی پژوهش کاربردی و تالیف نوآورانه در مباحث فقهی تعلیم و تربیت
- تربیت مدرسان با توانمندی تدریس اجتهادی مباحث فقهی مرتبط، اعم از ابواب متعارف و مسائل مستحدث تعلیم و تربیت
سیاست های رشته
- تاکید بر فراگیری مباحث فقهی مرتبط با مباحث تعلیم و تربیت به صورت عمیق و اجتهادی تا حد توانایی استنباط فقهی
- تاکید بر فراگیری مبانی، مسائل، روشها، نظریات علوم تربیتی موجود و موضوع شناسی در این رشته
- تاکید بر آموزش پژوهش محور در همۀ مراحل
- تاکید بر پژوهش همراه با تولید ناظر به نیازهای جامعه اسلامی
- تاکید بر ارتباط با مجامع علمی خارج از حوزه و ارتباط با نهادهای ا جرایی و تقنینی نظام اسلامی
- تاکید بر ارتقای شخصیت اخلاقی و معنوی دانش پژوهان در طول دوره تحصیل
چهارچوب کلان طراحی دروس:
برنامۀ مقطع اول: آموزشی به مدت سه سال
عناوین دروس دوره سه ساله
- درس خارج اصول:
درس هر روزه در طول دوره سه ساله به همراه ساعات مطالعه و مباحثه و تحقیق
(با توجه به سابقۀ حداقل ۴ سال درس خارج شرکت کنندگان، تکمیل یک دوره درس خارج اصول در برنامه پیش بینی شده است.)
- دروس خارج فقه:
شامل: جلسه درسی هر روزه در سال به همراه ساعات مطالعه و مباحثه و تحقیق.
مباحث خارج فقه در این دوره در ۴ قسمت زیر ارائه می شود:
الف: مباحث فقهی متعارفِ موجود در تراث فقهی، ناظر به موضوعات تربیتی از قبیل: اداب نکاح، اداب حمل، اداب تولد، نفقه، حضانت، معامله الصبی، عباده الصبی، امر بمعروف، کتب ضلال، تعلیم علوم، …
ب: موضوعات مستحدث مربوط به مباحث فقهی متعارف که همراه با مباحث فقهی متداول و یا در ادامۀ آن مباحث قابل طرح است.
ج: قواعد فقهی مرتبط با فقه تربیت؛ در حد یک نیمسال درس روزانه؛ مانند قاعده هدایت، ارشاد، امر به معروف، وقایه، تسنین، احسان، اعانه، تشاور
د: فقه ساحت های تربیت؛ مانند: احکام تربیت جسمی، احکام تربیت جنسی، احکام تربیت اقتصادی؛
۳. تعلیم و تربیت اسلامی
- نظام تعلیم و تربیت اسلامی ۱ و۲
- آرا تربیتی اندیشمندان مسلمان
- تفسیر تربیتی قران
- چالشهای تریبت اسلامی در دنیای معاصر
- علم النفس فلسفی (مشا و صدرا) انسان شناسی اسلامی
۴. دروس علوم تربیتی (آکادمیک)
- آشنایی با کلیات علوم تربیتی
- فلسفه اموزش و پرورش
- روانشناسی رشد
- روانشناسی شخصیت
- روانشناسی یادگیری
- برنامه ریزی درسی و اموزشی
- مدیریت اموزشی
- مسائل کودک و نوجوان
- روشها و فنون تدریس
- مبانی راهنمایی و مشاوره
- سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی
- امار و استنباط در علوم تربیتی
- تاریخ آموزش و پرورش
- روش شناسی پژوهش در علوم تربیتی
برنامۀ مقطع دوم، سطح پنج به مدت دو سال تحصیلی
برنامه این مقطع که به پژوهش در عرصه های جدید و مورد ابتلای فقه تربیتی اختصاص دارد به شرح زیر خواهد بود:
- برنامه پژوهش فقهی در مسائل مربوط به موضوعات تربیتی جدید؛ مانند: فقه فضای مجازی، فقه نظام آموزشی، فقه مدرسه، که با هدایت اساتید توانمند در این عرصه انجام می شود.
- خارج اصول پژوهش محور؛ شامل مسائل اصولی تخصصی دارای ارتباط با رشته فقه التربیه
- پژوهش در فقه ساحتهای تربیت؛ مانند احکام تربیت جسمی، احکام تربیت جنسی، احکام تربیت اقتصادی
- پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامی با رویکرد نظریه پردازانه با هدف استخراج نظام تربیتی اسلام