مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س)، حماسه ۹دی و یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

مراسم شهادت سوگواری بی بی دوعالم حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها، حماسه ۹دی و یادبود سردار سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش روز پنجشنبه ۱۱ دیماه ۱۳۹۹ در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی نماینده محترم ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن بیان ویژگیهای شخصیتی شهید سلیمانی به بیان خاطراتی از این سردار سرافراز اسلام پرداخت.

ضرورت اقدام در کنار بصیرت، درس حضرت زهرا (سلام علیها) به زنان و مردان عالم

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به ایام عزای حضرت صدیقه طاهره (س) و لزوم الگو گیری از آن وجود مبارک اظهار داشت: از درسهای بزرگی که از حضرت زهرا (س) که نه تنها حجت زنان و مردان عالم بلکه حجت خدا بر حجج الهی بود میتوان گرفت این است که در کنار بصیرت، صراحت، شجاعت و اقدام نیز لازم است و این درسی است که سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی نیز از اهل بیت علیهم السلام به ویژه وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها آموخته بود که بصیرت یکی از شروط سعادت است که در کنار آن اقدام بر اساس این بصیرت نیز لازم است.

ایشان افزودند: شاید در همان صدر اسلام کسان دیگری جز حضرت زهرا سلام الله علیها نیز بودند که میدانستند حق با امیرالمومنین علی علیه السلام است اما ویژگی ممتاز حضرت زهرا (س) این بود که بر اساس این بصیرت با تمام توان اقدام کرد و در این راه هیچ ملاحظه ای روا نداشت. شاید بتوان گفت در میان ویژگیهای شخصیتی حاج قاسم سلیمانی نیز از مهمترین آنها همین بود که هنگامی که بر مبنای بصیرت تشخیص میداد کاری درست است در راه انجام آن و اقدام برای آن هیچ ملاحظه ای نداشت. چنانکه این خصوصیت هم در میدان مبارزه با دشمن خارجی و هم در میدان مبارزه با جریانهای منحرف و معاند داخلی به وضوح قابل مشاهده بود.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به اینکه اگرچه شخصیت حضرت زهرا (س) دست نیافتنی است اما عملکرد ایشان باید به تصویر کشیده شود و الگو برداری شود گفتند: مگر حضرت زهرا (س) چه کرد که شخصیتی چون امام عصر (عج) که محور هستی است و نتیجه و حاصل تمام حرکت انبیاء علیهم السلام است می فرماید من اسوه و الگویم حضرت فاطمه (س) است. آیا این ویژگی جز دفاع از ولی زمان است؟

ویژگی های شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره ویژگیهای معنوی سردار شهید سلیمانی اظهار داشت: حجت الاسلام و المسلمین صدیقی نقل می کردند که یک بار که برای دیدن حضرت آیت الله بهجت رفته بودیم وقتی ما وارد منزل شدیم، شهید سلیمانی از منزل خارج شد. بعد از ورود ما مرحوم آیت الله بهجت با اشاره به شهید سلیمانی گفتند ایشان کسی است که صاحب مرگ اختیاری است.

به اعتقاد من حاج قاسم سلیمانی یک ظاهر داشت و یک باطن و آنچه من در طول آشنایی با این شهید عزیز دریافتم این بود که اگرچه ظاهر عملکرد و رفتار حاج قاسم نیز در اوج زیبایی بود اما باطن ایشان که همیشه سعی در پنهان کردن آن داشت به مراتب زیباتر و عجیب تر بود و هرچه انسان بیشتر به این شخصیت عزیز نزدیک میشد و او را می شناخت ارادتش به او بیشتر می شد.

وی خاطر نشان کرد: دوستان گاهی از برخورد رهبر معظم انقلاب با سردار سلیمانی تعجب می کردند. از جمله در همایشی که در مهر ماه ۹۸ داشتیم، پیش از برگزاری همایش جمع محدودی از فرماندهان سپاه خدمت رهبر معظم انقلاب مشرف شدیم. رهبر معظم انقلاب نیز در آن جلسه همه را تحویل گرفتند اما وقتی به حاج قاسم رسیدند نوع ابراز محبت ایشان به سردار سلیمانی با دیگران کاملا متفاوت بود.
گاهی برخی می گویند چرا میگویید مکتب حاج قاسم؟ مگر مکتب حاج قاسم با مکتب امام و رهبری فرق دارد؟ باید گفت مکتب حاج قاسم مکتب سربازی ولایت بود در بعد نظری و عملی. به عنوان مثال ما در کربلا شخصیتی چون حضرت سید الشهداء (ع) را داریم و در حقیقت نیز مکتب همان مکتب ایشان است. اما ما در مقام عمل باید به الگوهایی نگاه کنیم که بتوانیم از آنها در جهت سربازی و فدا شدن برای ولایت الگو بگیریم مانند حضرت اباالفضل العباس علیه السلام.

ایشان در ادامه با تبیین جامعیت شخصیت حاج قاسم سلیمانی بعنوان ویژگی دیگر این شهید گفتند: یکی از ویژگیهایی که حاج قاسم را حاج قاسم کرد جامعیت این شهید عزیز بود به گونه ای که در اوج سرسختی در مقابل دشمن شخصیتی بسیار عاطفی بود و در اوج نظامی گری هیچگاه معنویت را فراموش نمی کرد و در اوج سیاستمداری هرگز از اخلاق غافل نبود و این مشکلی است که نوعا ما انسانها به آن مبتلا هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین حاجی صادقی خصوصیت دیگر حاج قاسم را توجه شدید به فرزندان و خانواده شهدا دانست و گفت: از جمله مواردی که حاج قاسم به شدت تحت تاثیر قرار می گرفت و دیگر از شدت عواطف بر خود مسلط نبود در مواجهه با فرزندان شهدا بود که بارها این را از ایشان دیده بودیم.

ایشان ویژگی بارز دیگر سردار دلها را کمال ولایت پذیری این شهید عزیز دانست و افزود: حاج قاسم به هیچ وجه روحیه تحمیل رای به مقام عظمای ولایت را نداشت. برخلاف برخی که با عبارات مختلف مثلا میگویند برویم در فلان مسئله رهبری را متقاعد کنیم و یا برویم با دادن اخبار درست نظر رهبری را تغییر دهیم، حاج قاسم با وجود اینکه مشاوری بسیار قوی و تیز بین و کارکشته بود اما نسبت به رهبر معظم انقلاب تعبد کامل داشت و این تعبد او نیز مبنای دینی و اعتقادی داشت.

ایشان افزود: اعتقاد من این است که امروز دشمن از این نوع نگاه حاج قاسم حساب می برد و در تلاش برای از بین بردن این نگاه است. این را همیشه می گویم که دشمن به این تحلیل رسیده است که امت بی ولایت خطر ندارد و امام بی امت نیز اقدار ندارد، اما امت متصل به ولایت شکست ندارد. به همین دلیل نیز امروز بیش از گذشته بر این مسئله متمرکز شده اند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران ویژگی سوم شهید سلیمانی را دید بسیار وسیع نسبت به کلیت جهان اسلام برشمرد و ایشان را دارای شناختی کامل و وسیع از کشورهای مختلف اسلامی و جریانهای موجود در آنها دانست.

توانمندی و قدرت مدیریت بحران ویژگی چهارم حاج قاسم بود که نماینده ولی فقیه در سپاه بدان پرداخت و تاکید کرد: بسیاری از مدیران و فرماندهان خوب در شرایط بحران آن طور که باید توان مدیریت شرایط را ندارند اما شهید سلیمانی شخصیتی بود که در اوج فتنه ها و بحران ها بسیار آرام بود و با آرامش کامل تصمیم می گرفت و در عین حال بسیار ریسک پذیر بود که نمونه کامل این مسئله را در جنگ سوریه به وضوح می توان دید. چرا که در این جنگ از ابتدای کار شرایط بسیار خاص و بحرانی بود.

حجت الاسلام حاجی صادقی خصوصیت پنجم فرمانده شهید سپاه قدس را منطق استوار و توانمندی بسیار بالای این شهید سرافراز برشمرد و اظهار داشت: این ویژگی از جمله خصوصیاتی است که شاید کمتر بدان پرداخته شده باشد.

حاج قاسم سلیمانی در اقناع سازی توانایی بسیار فوق العاده ای داشت. در ابتدای کار کشور روسیه به هیچ وجه حاضر نبود در این نبرد نظامی پای کار بیاید و حاج قاسم در یک جلسه دو ساعته با رئیس جمهور این کشور پوتین را متقاعد کرد که حضور نظامی روسیه در این جنگ به نفع این کشور است که این مسئله ای بسیار حائز اهمیت بود.

این استاد حوزه و دانشگاه ویژگی ششم سپهبد شهید سلیمانی را اخلاص والای این سرباز فداکار ولایت دانست و گفت: واقعا معتقدم حاج قاسم مصداق این آیه شریفه بود که و منکم من یرید الاخره. حاج قاسم همیشه به دنبال این بود که دیده نشود و خدای متعال نیز به همین دلیل او را اینگونه به همه شناساند و تشییع بسیار با شکوهی که مردم برای این شهید سرافراز برگزار کردند گویای این واقعیت است.

حاج قاسم ذره ای وابستگی و دلبستگی به مال دنیا نداشت 

ایشان با بیان خاطره ای از ساده زیستی حاج قاسم افزود: در یکی از دیدارها که به منزل این سردار عزیز رفته بودیم از ایشان پرسیدم چه زمانی ازدواج کردید؟ ایشان گفت در زمان جنگ عقد بودیم و در یکی از مرخصیهای ۴۸ ساعته که به کرمان رفته بودم پدرم گفت نمیخوهی ازدواج کنی؟ گفتم چرا. گفت کی؟ گفتم همین امشب . اینگونه بود که یک کت و شلوار از کسی قرض گرفتم و در همان شب با یک مهمانی مختصر مراسم عروسی را برگزار کردیم. فردای آن روز نیز همراه با همسرم به منزلی در اهواز رفتیم و ایشان را آنجا گذاشتم و برای ماموریت راهی شدم و پانزده روز بعد برگشتم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: حاج قاسم سلیمانی انسان فقیری نبود که دستش به دنیا نرسد اما ذره ای وابستگی و دلبستگی به مال دنیا نداشت.

گردانهایی که اهل گریه بودند

ایشان با ذکر خاطره ای از سردار شهید سلیمانی گفت: در برهه ای از دفاع مقدس، عراق مهران را تصرف کرده بود و ما در جلسه برنامه ریزی برای عملیات بازپسگیری مهران دیدیم نهایتا یک دوم نیروی مورد نیاز را در اختیار داریم.

 تحلیل بر این شد که برای بازپس گیری مهران ما ابتدا باید تپه های قلاویزان را که دو کوه مشرف بر مهران است را بگیریم. نزدیک شدن به این دو کوه بسیار مشکل بود عراق از بالای این دو تپه تسلط کامل بر نیروهای ما داشت و کوچکترین هدفها را هم می زد و ما به دنبال گردان داوطلب بودیم برای این عملیات. 

در چنین شرایطی شهید سلیمانی بلند شد و برای گرفتن این دو تپه داوطلب شد و گفت: من دو گردان دارم اینها اهل گریه هستند و خوب گریه می کنند (کنایه از اینکه اهل توسل هستند) به لطف خدا با این دو گردان می رویم و تپه ها را میگیریم. 

همینطور هم شد رفتند و در سخت ترین شرایط این کار را انجام دادند. مرحوم شهید میثمی گفت بروم این دو گردان را بازدید کنم. وقتی برگشت فرمود نود نفر طلبه تبلیغی رزمی در این دو گردان بود. 

حاج قاسم با مدرسه کرمانیهای قم ارتباط وثیقی داشت و هر گاه عملیات می شد به آنها پیغام میداد که بچه های من را بفرستید بیایند. این طلبه ها می آمدند و او را یاری می دادند.

تصاویر

پیمایش به بالا