نشست علمی آسیب شناسی تحصیل در مدراس غیر انتفاعی
[tabs style=”div” ]
[tab title=”چکیده مطالب”]
به گزارش روابط عمومی، نشست علمی نشست علمی آسیب شناسی تحصیل در مدراس غیر انتفاعی به همت گروه فقه تربیت، با حضور استاد مجید طرقی دبیر گروه فقه سیاسی مدرسه عالی خارج فقه های تخصصی روز سه شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۰ برگزار شد.
در ابتدای نشست دلایل شکل گیری این مدارس بعد از انقلاب بیان شد. از جمله این عوامل پایین بودن کیفیت مدارس دولتی، برخورداری مدارس غیر انتفاعی از آموزش های اضافی و وقت نداشتن والدین برای تربیت فرزندشان بود.
اما تحصیل در این مدارس با چالش های جدی روبرو است که سبب تردید در عملکرد این مدارس می شود. این چالش ها بدین شرح اند:
۱. معمولا این مدارس با ثروت ثروتمندان اداره می شود و فرهنگ حاکم بر آنها فرهنگ پول داری است.
۲. تحصیل در این مدراس موجب سرایت اخلاق لوس و ننری بچه اشراف به فرزند انسان می شود.
۳. اگر فرزند در تست های ورودی این مدارس موفق نشود، برچسب خنگی می خورد در حالی که شاید در واقع این طور نباشد.
۴. طبق تفکر اکثر این مدارس علم در ساحت شغل قرار می گیرد. مثلا فقط فرزندان را تشویق می کنند که به رشته های پول ساز بروند. خروجی این تفکر این است که فارغ التحصیلان این مدارس تربیت سیاسی، عاطفی و … ندارد.
۵. معمولا شیوه تربیت در این مدارس، قرنطینه ای یا گلخانه ای است و با محیط واقعی جامعه تطابق ندارد.
ایشان افزودند اگر احساس کردید که لازم است فرزندتان در مدرسه غیر انتفاعی تحصیل کند حتما به این نکات توجه کنید:
۱. اصل اولی این است که اگر فرصت دارید، بهترین سیستم و شرایط خود مادر و پدر هستند، به شرط اینکه فرزند را رها نکنید.
۲. توان مالی کافی داشته باشید یعنی فرستادن به این مدارس باعث نشود که به خواب، خوراک، ورزش و بهداشت فرزند به نحو شایسته رسیدگی نشود.
۳. فرهنگ حاکم بر مدرسه با فرهنگ حاکم بر خانواده تطابق داشته باشد.
استاد طرقی در نهایت این نکته را متذکر شدند که از وجود آلودگی در محیط اطراف فرزند واهمه نداشته باشیم. هنر صدر اسلام این بود که از دل کفر مسلمان به وجود آورد، برخی مسلمانان در دل کفر به شریعت پایبند اند.
استاد در انتهای جلسه نیز به سؤالات طلّاب حاضر در نشست پاسخ داد.
این نشست٬ به همت و پیگیری گروه فقه تربیت مدرسه عالی خارج فقه های تخصصی و به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
[/tab]
[tab title=”گالری تصاویر” ]
[/tab]
[/tabs]